Taal in de context van wetenschap en technologie
Tien voorbeelden van concrete lessen voor het basisonderwijs waarbij wetenschap & technologie en taal worden geïntegreerd.
Taalstimulering in de context van wetenschap & technologie-onderwijs? Voor veel leerkrachten in het basisonderwijs is dat geen vraag meer, zij zetten er een uitroepteken achter: gewoon doen! Dat geldt echter niet voor alle leerkrachten, want wetenschap en technologie (w&t) is voor een deel van hen een nieuw gebied; om over de integratie van vakken nog maar te zwijgen. Daarom is deze bundel samengesteld. Op basis van ervaringen van onderzoekers, ontwikkelaars, leerkrachten en leerlingen, word je meegenomen in de wereld van w&t en taal. Twijfel je nog over hoe je w&t wilt inzetten in je klas en vraag je je af hoe je daar de tijd voor moet vinden, naast al die andere zaken die ook op het rooster staan? De hoofdstukken die hierna volgen bieden concrete aanknopingspunten en achtergrondinformatie.
Deze publicatie is tot stand gekomen in het kader van het innovatieprogramma van Kiezen voor Technologie (2016). In deze reeks verschenen ook Lesson Study bij w&t en Onderzoeken in de rekenles. Bij de totstandkoming van deze publicatie waren betrokken Expertisecentrum Tech your Future en Expertisecentrum Nederlands.