Logo Platform Talent voor Technologie

M/V Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo)

In het Dashboard Onderwijs-Arbeidsmarkt Technologie is er extra aandacht voor de keuzes die mannen en vrouwen maken. Binnen het thema vmbo zijn data verzameld om antwoord te vinden op de volgende vragen: welk deel van de jongens en meiden kiest een technisch profiel/vakkenpakket en in welke verhoudingen (ratio’s) resulteert dat in de klas? En hoe zit het met de doorstroom naar technisch mbo? 

De onderwijsdata worden jaarlijks geüpdatet. Het betreft hier een update van 27 juni 2024. 

Zelf aan de slag?

M/V: aandeel leerlingen techniek vmbo-bb/kb/gl (3e leerjaar) | Binnen de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb), kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kb) en gemengde leerweg (vmbo-gl) kiezen meiden nog altijd minder vaak voor een technisch profiel dan jongens (6% versus 33%). Wel is er de afgelopen tien jaar een lichte stijging te zien van het aandeel meiden dat een technische richting kiest, terwijl dit bij jongens juist licht daalde. In de grafiek zijn de percentages per leerweg af te lezen. De technische profielen zijn Bouwen, wonen en interieur; Maritiem en techniek; Media, vormgeving en ICT; Mobiliteit en transport en Produceren, installeren en energie. 

Ratio m/v technisch vmbo-bb/kb/gl (3e leerjaar) | In de grafiek is de verhouding tussen jongens en meiden binnen de technische profielen van de vmbo-basis, -kader en -gemengde leerweg weergegeven. Meiden zijn behoorlijk in de minderheid binnen de technische profielen (14% meiden tegenover 86% jongens). Wel is de vertegenwoordiging van meiden de afgelopen tien jaar toegenomen; in 2013/14 ging het om 9% meiden versus 91% jongens. Deze ontwikkeling is met name terug te zien bij het vmbo-bb en -kb. Binnen de gemengde leerweg (vmbo-gl) zijn de meiden wel sterker vertegenwoordigd in technische profielen dan in vmbo-bb en -kb, maar is de ratio min of meer gelijk gebleven (zie filter ‘Leerweg’).

M/V: aandeel techniek binnen gediplomeerden vmbo-gl/tl | In de grafiek is te zien welk deel van de jongens en meiden van de gemengde en theoretische leerweg diplomeerde met een technisch vakkenpakket (natuur- en scheikunde, NaSk). Het percentage jongens dat diplomeert met NaSk (44%) is hoger dan het percentage meiden dat diplomeert met NaSk (25%). Het verschil tussen jongens en meiden is wel kleiner geworden over de jaren. Daarbij moet worden opgemerkt dat de laatste jaren het aandeel gediplomeerden met NaSk terugloopt, zowel bij de jongens als de meiden. Met het filter ‘Leerweg’ kan onderscheid gemaakt worden tussen de twee leerwegen.

Ratio m/v technisch gediplomeerden vmbo-gl/tl | Van de gediplomeerden vmbo-gl/-tl met een technisch vakkenpakket is de ratio m/v de afgelopen jaren vrijwel ongewijzigd gebleven en ligt op 35% meiden tegenover 65% jongens. Tot 2017/18 was er wel een sprake van verschuivende verhoudingen, waarbij meiden beter vertegenwoordigd raakten (maar wel nog in de minderheid bleven). Dit is af te lezen uit de grafiek. Met het filter ‘Leerweg’ is voor de afzonderlijke leerwegen de trend zichtbaar te maken.

M/V: doorstroom leerlingen vmbo naar technisch mbo | Het aandeel jongens dat na het vmbo kiest voor een technische mbo-opleiding is aanzienlijk hoger dan het aandeel meiden (48% versus 10%). Dit is af te lezen uit de grafiek. Opvallend daarbij is dat ook vanuit de technische profielen (vmbo-bb/-kb/-gl; via filter ‘Profiel’), jongens vaker doorstromen naar een technische mbo-studie dan meiden. In 2022/23 betreft het 80% van de technisch gediplomeerde jongens, ten opzichte van 44% van de technisch gediplomeerde meiden.

Ratio m/v doorstroom vmbo naar technisch mbo | Van degenen die vanuit vmbo doorstromen naar technisch mbo, is de minderheid vrouw. Wel is er een lichte stijging zichtbaar in de vertegenwoordiging van meiden. In 2022/23 was van de doorstromers naar technisch mbo 16% vrouw en 84% man, in 2012/13 lag de verhouding op 13% meiden versus 87% jongens. Er zijn verschillen tussen leerwegen. Bij de doorstroom vanuit vmbo-bb is de m/v-verhouding het minst in balans (circa 1 op de 14 is vrouw), gevolgd door vmbo-kb (1 op de 9). De man/vrouwverhouding vanuit vmbo-gl en vmbo-tl naar technisch mbo, is iets meer gebalanceerd (circa 1 op de 5 is vrouw).