1 juli 2021

Webinar STEAM – wat, waarom en hoe?

Wat is STEAM, wat levert het op en welke goede voorbeelden van STEAM zijn er?

Aanmelden: klik hier
Wanneer?
Donderdag 1 juli, van 16.00 tot 17.00 uur
Voor wie? Docenten

STEAM onderwijs staat voor het combineren van Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics. Het combineert exacte vakken, zoals wiskunde,  met ontwerp en kunstzinnige expressie. Dit type onderwijs stimuleert 21e -eeuwse vaardigheden als programmeren, samenwerken, creatief denken en onderzoeken. En daarmee leert het de nieuwe generatie om praktische manieren te zoeken waarop technologie échte problemen kan oplossen.

Maar STEAM onderwijs vraagt ook een verschuiving in ons onderwijssysteem: van het herhalen van kennis, naar eigentijds en ontdekkend leren! Tijdens deze webinar bespreken we in een uur wat STEAM is, onderzoek naar de effecten ervan, laten een aantal goede praktijkvoorbeelden zien en geven op voorbeelden om zelf met STEAM te beginnen.

Programma

1) STEM & A – ook buiten het onderwijs een goede combinatie

Warner Dijkhuizen is verantwoordelijk voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij IBM BeneLux. In een samenleving waarin de invloed van IT op diverse fronten snel toeneemt, richt IBM zich op het ontwikkelen en onderhouden van IT vaardigheden voor scholieren en volwassen. In de internationale programma’s is aandacht voor de technische aspecten zoals Cloud, AI, block chain en cybersecurity. Maar ook de softskills komen aan bod: samenwerken, communicatie en unconscious bias. Werner vertelt over de verbinding tussen IT en kunst die al meer dan 50 jaar teruggaat en deelt de mogelijkheden die STEAM biedt.

2) Wat levert STEAM op?

Hanno van Keulen is lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Hogeschool Windesheim in Almere. Hij onderzoekt de rijke leeromgeving die nieuwgierig maakt en waar onderzoekende houding, verbeeldingskracht en ontwerpen van oplossingen centraal staan. Als editor-in-chief van het European Journal of STEM Education, bestuurslid van Stichting Technasium én lid van het Lectorenplatform Onderwijs op het Snijvlak van Kunst, Wetenschap en Technologie volgt hij de integratie van STEM en Arts Educatie op de voet.

3) STEAM in de lespraktijk

Ange Taminiau is werkzaam bij Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) binnen de vakgebieden biologie, NLT en kunst & cultuur. Een paar jaar geleden onderzocht SLO de verschillende manieren waarop STEAM in de lespraktijk tot uiting komt. Op dit moment werkt SLO mee aan een internationaal project met inspirerende voorbeelden van grensoverschrijdend STEAM onderwijs. De lessen van dit project kunnen gebruikt worden om in Nederland onderwijsvernieuwingen te stimuleren.

4) Voorbeeld: ASML en van Gogh Museum

Inge Wouters is bij ASML programma manager voor het Community Engagement- (STEAM) Education programma. Naast een uitgebreid aanbod aan gastlessen, zet ASML samen met hun partner het van Gogh Museum een reeks lessen voor PO en VO op waarin kunst en cultuur gekoppeld worden aan techniek. Inge deelt dat nieuwsgierigheid en creativiteit in beide werkvelden onmisbaar zijn en dat het snijvlak van de werkvelden voor leerlingen én hun docenten zeer inspirerend is.

5) STEAM café: wat kunnen we met deze inzichten?

Wie een kwartier over heeft, nodigen we van harte uit om verder te praten. Wat zijn de inzichten van de andere deelnemers aan de bijeenkomst: wat is er nodig in het onderwijs? In het bedrijfsleven? En hoe kunnen beleidsmakers daaraan bijdragen?

Deel dit artikel