Logo Platform Talent voor Technologie

Union of Skills ademt STEM

Vandaag presenteerde de Europese Commissie de Union of Skills, een ambitieuze stap om onderwijs, training en leven lang ontwikkelen te versterken. Het programma ademt STEM en sluit naadloos aan bij de ambities van het Actieplan Groene en Digitale Banen, zegt Beatrice Boots, directeur van Platform Talent voor Technologie.

Boots: “We zijn zeer blij met de lancering van de Union of Skills. Dit initiatief erkent het belang van STEM-vaardigheden en ondersteunt de transitie naar een groene en digitale economie. Het plan sluit prachtig aan bij onze ambities binnen het Actieplan Groene en Digitale Banen. We zien bovendien dat ontwikkelingen zoals Techkwadraat direct terugkomen in de voorgestelde pilots in het STEM Education Strategic Plan, wat bevestigt dat we in Nederland op de juiste weg zitten."

Focus
De Union of Skills zet in op een flexibelere arbeidsmarkt door meer aandacht te geven aan leven lang ontwikkelen. Dit sluit aan bij de uitdagingen in de groene en digitale transitie. Het streven om in 2030 minstens 60% van de volwassenen hierbij te betrekken, is ambitieus maar noodzakelijk. Goed ook dat er expliciet aandacht is voor skills voor de AI, kwantum, semiconductors, data en cybersecurity uitdagingen. 

Meer samenwerking en opschaling via CoVEs
De voortzetting en opschaling van Centres of Vocational Excellence (CoVEs) biedt kansen om Nederlandse publiek-private samenwerkingen (PPS) verder uit te bouwen en beter aan te laten sluiten op Europese initiatieven. PTvT ziet dit als een kans om de impact van innovatieve mbo-programma’s te vergroten.

Gerichte aandacht voor STEM
Het STEM Education Strategic Plan – een belangrijk initiatief van de Union of Skills – stelt ambities om meer jongeren – en met name meisjes – te enthousiasmeren voor STEM-richtingen en carrières. Dit is nodig, want het aantal afgestudeerden in deze vakgebieden daalt al jaren. In het plan zijn concrete doelen vastgesteld, zoals het streven naar minimaal 45% mbo-studenten in een STEM-richting, waarvan ten minste een kwart meisjes.

Om de kwaliteit van STEM-onderwijs te waarborgen, moet het leraarschap aantrekkelijker worden. Dit vraagt niet alleen om het werven van nieuwe docenten, maar ook om het behouden en ondersteunen van bestaande leraren. Zij moeten beter worden uitgerust om technologische ontwikkelingen te integreren in hun lesmethoden en leerlingen optimaal voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst.

Erkenning en mobiliteit van vaardigheden
Met initiatieven zoals de Skills Portability Initiative en de VET Diploma Pilot worden diploma’s en vaardigheden breder erkend binnen Europa. Dit vergroot de kansen voor talent om grensoverschrijdend te werken en draagt bij aan een sterkere Europese arbeidsmarkt.

"De lat moet hoog liggen als we in Nederland en Europa concurrerend willen blijven," benadrukt Boots. "We moeten nu doorpakken, investeren in talentontwikkeling en zorgen dat we de kansen van de Union of Skills maximaal benutten."

Bijlages en downloads

Union of Skills

Vind je dit een leuk artikel? Deel het!