Studiereis Singapore
Singapore staat al vele jaren hoog in de lijstjes van het meest innovatieve land ter wereld. Bovendien heeft het de ambitie om de eerste Smart Nation te worden. Twee belangrijke redenen voor Katapult om een studiereis voor haar netwerk naar Singaporte te organiseren en zo gezamenlijk internationale inspiratie op te doen.
De thema’s van deze studiereis (5-11 november) waren: publiek-privaat samenwerken in het beroepsonderwijs en de rol van de overheid hierbij. Singapore, ruim 6 miljoen mensen en iets groter dan de Noordoostpolder, heeft focus op skillsontwikkeling, digitalisering en technologie, agrifood (urban farming en eiwittransitie) en innovatie met en voor bedrijven.
Samenwerken is in Singapore de gewoonste zaak van de wereld. Dankzij inzet van de overheid werken overheid, scholen en bedrijven op alle belangrijke onderdelen samen. Noodzakelijke transities worden vertaald in heldere doelstellingen en plannen waarbij iedereen zijn eigen rol heeft en tegelijkertijd een onmisbare schakel vormt in het bereiken van dat doel, er is focus. En dat verbindt en versnelt de innovatie en de human capital aanpak: de overheid onderzoekt wat de industrie nodig heeft, beschrijft de benodigde skills en voert die door in de 3 jarige update van de curricula en in LLO-programma’s.
Naast aandacht voor professionalisering van docenten (20% van hen gaat ieder op stage) en de focus op onderwijs samen met bedrijven en prachtige faciliteiten. Daarnaast is er veel aandacht voor Leven Lang Ontwikkelen en mid-career scholing (>40 jaar).
In het Singaporese onderwijssysteem hebben ze te maken met polytechnics. Instellingen van beroepsonderwijs die zijn betrokken bij de ontwikkeling van kleine en middelgrote bedrijven (mkb) zodat er ook altijd een bijdrage wordt geleverd aan de lokale economie (bjvoorbeeld om de lokale voedselproductie te verhogen). Elke polytechnic heeft zijn eigen aanpak. Zo legt de een (vb Ngee Ann Polytechnic) de nadruk op service learning en blended learning, terwijl de ander (vb Republic Polytechnic) kiest voor probleemgestuurd leren en docenten professionaliseert via stages in bedrijven.
Om het curriculum actueel te houden, wordt elke 3 jaar input van de industrie gebruikt. De samenwerking met bedrijven strekt zich uit tot start-ups die bijdragen aan trainingen. In het STEM-onderwijs wordt samengewerkt met het Science Center Singapore en grote technische bedrijven, met aandacht voor docentprofessionalisering.
Behalve persoonlijke kennis en inspiratie was het reflecteren met de groep op wat we kunnen leren en meenemen naar Nederland van grote waarde.
Meer weten over de opbrengsten van deze studiereis? Begin hier