Middelbare scholieren gaan aan de slag met Digitale Technologie
Terwijl de wereld steeds digitaler wordt, deden in Nederland vorig jaar meer dan 180.000 middelbare scholieren eindexamen zonder onderdeel digitale geletterdheid. De nieuwe modules Digitale Technologie en de bijbehorende leerlijn binnen het keuzevak Natuur, Leven en Technologie (NLT) moeten daar verandering in brengen. Vandaag werden ze gelanceerd.
Ongeveer 40% van alle havo/vwo-scholen in Nederland biedt op dit moment het keuzevak NLT aan. Hun leerlingen kunnen vanaf nu de leerlijn Digitale Technologie volgen. De schakelmodule Digitale Technologie is samen met leraren, publiek-privaat ontwikkeld en is vrij beschikbaar is voor alle scholen, ook als ze NLT niet aanbieden.
“Alleen als je van jongs af aan onderwijs krijgt over digitalisering, kan je volwaardig meedoen”, zegt Lotte de Bruijn, directeur van branchevereniging NLdigital en ambassadeur van de Human Capital Agenda ICT.
Pieter Moerman, directeur van Platform Talent voor Technologie: “Met het vak NLT en de leerlijn Digitale Technologie inspireren leraren hun leerlingen voor IT. Uniek is dat leerlingen ervaren wat je met digitale technologie kán in plaats van hoe die precies werkt.” Het vak behandelt bijvoorbeeld hoe je digitale opsporingstechnieken kunt gebruiken in forensisch onderzoek, hoe je bij akkerbouw droogte en de groei van gewassen meet, of hoe je inzicht krijgt in de verspreiding van fijnstof door die zelf met een sensor te meten.
De modules zijn ontwikkeld door de Vereniging NLT met steun van Platform Talent voor Technologie, NLdigital, Dutch Data Center Association, Dutch Cloud Community, CGI, IBM, Human Capital Agenda ICT, Nederlandse AI Coalitie, WisMon, Stichting Globe, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), Stichting Technasium, Vakvereniging I&I en het Outreachfonds van de Bètadecanen van de Nederlandse universiteiten.
Het schrijfteam van de modules bestond uit Rudy Jonker, Bart Kappé, Klaas Beute, Jan Jaap Wietsma en Aernout van Rossum.
Meer weten? Kijk op www.verenigingnlt.nl