Jongens krijgen vaker een technisch profiel geadviseerd dan meiden
"Docenten en ouders adviseren eerder een technisch profiel aan jongens dan aan meiden. Dat heeft invloed op het zelfvertrouwen bij meiden". Dit zegt Inge van Soest, data-analist bij Platform Talent voor Technologie op basis van een onderzoek van Jet-Net onder 1.000 leerlingen van het voortgezet onderwijs.
"Dit heeft als gevolg dat meiden denken ‘Kán ik dit wel’?, aldus Inge. "Als een leerlinge stimulans krijgt vanuit school, en misschien ouders heeft die ook technisch georiënteerd zijn, dan groeit het zelfvertrouwen dat ze een bètaprofiel wel aankan. Ik vind het best choquerend dat het verschil tussen jongens en meiden nog steeds zo groot is. In ons onderzoek zien we dat meiden de stof vaak erg abstract vinden en de voorbeelden minder aansprekend dan de jongens. Ook hebben meiden minder zelfvertrouwen waar het technische vakken aangaat en meer behoefte aan bevestiging en complimentjes."
Wat haar in het onderzoek het meest verraste was dat praktijkopdrachten, gastlessen en excursies een grote correlatie hebben met de keuze voor techniek. Inge: "Leerlingen die meer in aanraking komen met deze praktijklessen kiezen vaker voor techniek en zijn er ook positiever over. Daarnaast hebben ze ook nog eens meer zelfvertrouwen in deze vakken. Ze hebben ook het idee dat ze het beter kunnen."
Het hele interview met Inge van Soest lees je hier.
Direct naar de onderzoeksresultaten.