Logo Platform Talent voor Technologie

Internationale samenwerking voor gelijke kansen in STEM

Afgelopen week had Beatrice Boots, directeur van Platform Talent voor Technologie, de eer om namens het Nederlandse Nationale STEM Platform en de EU STEM Coalition deel te nemen aan het EU-China Great Wall Seminar in Hangzhou, China. Dit seminar bracht een internationale groep onderwijsprofessionals bijeen om te spreken over een belangrijk onderwerp: hoe kunnen we meer vrouwen interesseren voor STEM-studies (wetenschap, technologie, engineering en wiskunde) en hen ondersteunen in hun loopbaan in deze sectoren?

Tijdens het seminar kwamen verschillende onderwerpen aan bod, zoals de culturele en maatschappelijke barrières die vrouwen ervan weerhouden om STEM-carrières na te streven, de rol van rolmodellen en mentors, en het belang van genderinclusief onderwijs. Samen met 14 professionals uit diverse EU-landen ging Beatrice Boots in gesprek met Chinese docenten en beleidsmakers. De groep bezocht ook scholen en het Science & Technology Center van Hangzhou, waar innovatieve onderwijsprogramma's werden gepresenteerd die speciaal zijn ontwikkeld om meisjes en jonge vrouwen te interesseren voor STEM.

Het seminar werd geopend door de Chinese vice-minister van Onderwijs, Xiong Sihao. In een videoboodschap benadrukte EU-commissaris Iliana Ivanova het belang van gelijke kansen in STEM en de waarde van internationale samenwerking op dit gebied.

Ondanks de culturele verschillen blijken de uitdagingen rondom gendergelijkheid in STEM in zowel China als Europa sterk overeen te komen. Er is wereldwijd behoefte aan meer ondersteuning voor vrouwen tijdens hun studie en loopbaanontwikkeling, evenals aan strategische initiatieven die een inclusieve leeromgeving bevorderen. De gedeelde inzichten en ideeën zullen worden opgenomen in het rapport dat binnenkort wordt gepubliceerd en zullen bijdragen aan het strategisch plan voor STEM-onderwijs van de Europese Commissie.

Lees het Neset 2024-rapport. Dit rapport beschrijft de oorzaken en oplossingen voor de genderkloof in STEM-onderwijs.

Vind je dit een leuk artikel? Deel het!